{ "title": "Lastik Basıncı", "image": "https://www.basinc.gen.tr/images/Lastik-Basinci-16.jpg", "date": "21.01.2024 01:52:58", "author": "Bekir İLBAĞI", "article": [ { "article": "
Lastik Basıncı, Tekerlekli araçların yol alabilmesi için geliştirilmiş olan lastiklerin doğru kullanımı çok önemlidir. Lastik takılı bulunduğu aracın daha rahat yol almasını sağlar. Seyir halindeki aracın tüm donanımlarının işleyişi kadar lastiklerinde standartlara uygun olması can ve mal güvenliği içim oldukça önemlidir. Güvenli seyir için ilk dikkat edilecek hususların başında lastik basıncı gelmektedir.

Lastik Basıncı, araçta sürüş konforu saylayarak sürücünün daha rahat bir şekilde idare etmesini, virajlara daha güvenli girmesini, genel yol tutuşunu ve yönlenme dengesini sağlayan lastiklerin basınç ayarlarıdır. Her lastiğin basınç ayarı farklıdır. Lastik üreticileri ile araç üreticilerinin ortak belirledikleri lastik basıncı, aracın kullanma kitapçığında, yakıt depo kapağında ya da sürücü kapısının iç kısmında ve lastiğin yanaklarında belirtilmiştir.

Lastik Basıncı Kontrolü: Lastik basıncının standardın üstünde ya da altında olması aracın güvenli ve konforlu sürüşünü etkiler. Bu nedenle lastik basıncı sürekli kontrol edilmelidir. Yedek lastik dahil tüm lastiklerin basıncı iki hafta bir kontrol edilmelidir. Geçerli olan basınç değerleri lastiğin ve içindeki havanın soğuk değeridir. Araç yol yapınca lastiklerde mutlaka ısınacaktır. Isınan havada genleşecek basıncın fazlalaşmasına neden olacaktır. Bu sebeple araç yol yapmadan önce kontrol edilmesi daha sağlıklı olacaktır. Sıcak lastiğin basıncı ölçüm sonucunda basıncın fazla gözükmesiyle lastiklerin basıncı düşürülürse daha sonraki sürüşlerde güvenlik ve konfor için problemler ortaya çıkabilir.

Yanlış Basıncın Etkileri: Lastiklerin standart basınç değerinin üstünde olması sürüş emniyetini tehlikeli duruma getirir. Yön dengesini bozar, lastiklerin yol tutuş kabiliyetini azaltır, virajlara giriş ya da çıkışlarda savrulmalara sebep olur, sürüş konforu kaybolur ve lastiklerde düzensiz aşınmalara sebebiyet verir.

Lastiklerin standart basınç değerinin altında olması ise direksiyonda tepkiler ortaya çıkar, araç fazla yakıt yakar, virajlarda lastiğin janttan çıkmasına neden olur ve lastiklerde dengesiz aşınmalara, lastik yanaklarında kırılmalara ve yırtılmalara neden olabilir. Hatta gözle görülmeyen gizli kırılmalar da olabilmektedir.

Yeni model araçlarda lastik basıncını takip eden sistemler kullanılması sürücünün lastik basıncını takip etmesini kolaylaştırmıştır. Bu sistemler basıncın fazla ya da az olması durumunda sürücüyü uyarmaktadır.
" } ] }